اتاق فرار انيگما
اتاق فرار (Escape room) يك بازيِ فيزيكي - ماجراجويي است. در اين بازي، تيم‌ها در قالب گروه‌هاي 3 تا 5 نفره تشكيل شده و داخل اتاق فرار مي شوند. در، پشت سر آنها قفل شده و بازيكنان مي بايست با پيدا كردن سرنخ‌ها، حل كردن معمّاها، از سر گذراندن چالش‌هايي كه براي آنان طراحي شده و در قالب كار گروهي ظرف مدت 60 دقيقه راه خروج از اتاق فرار را پيدا كرده و از آن خارج شوند.

همين حس كنجكاوي كه شما رو به سمت اين مطلب كشوند باعث شد كه ما بريم دنبال معماهايي كه تا حالا حل نشده و هنوزم بصورت مرموز باقي موندن. يادمه تو بچگيامون همش دنبال نقشه گنج بوديم و ديدن كارتون هايي مثل گاليور و خانواده دكتر ارنست باعث ميشد كه همش دنبال رفتن به ي جاي عجيب و غريب يا پيدا كردن نقشه گنج باشيم. در واقع ما عاشق حل كردن معماهاي گنجونده شده تو نقشه هاي گنج بوديم و با همين حس تا اين سن بزرگ شديم. هنوزم كه هنوزه تا ي فيلم معمايي جنايي پخش ميشه تا تهشو درنياريم ول كن ماجرا نيستيم و وقتي نقش اصلي فيلم تمام معماها رو حل ميكنه و به جواب ميرسه ي جوري خوشحالي ميكنيم انگار پاي فوتبال نشسته بوديم و تيم ما دقيقه 90 گل زده و قطعاااا با صداي بلند ميگيم: ديدي من گفته بودم تهش اينجوري ميگه. حالا اگه بفهمي هنوزم معماهايي هستن كه حل نشده، چه حسي پيدا ميكني؟ مو به تنتون سيخ شد؟

هرچي علم پيشرفت كرد و لايه هاي گسترده تري از اون براي انسان مشخص شد، سوالا هم عجيب غريب تر و بيشتر شدن، واسه همين انسان ها هم با انواع پژوهش ها و تحقيقات تلاش مي كردن تا جواباي درست رو پيدا كنن. به طوري كه الان خيلي از سوالايي كه شايد تو اعصار گذشته دليل و منطقي براش پيدا نمي شد، با پيشرفت دانش، دلايلي كاملا واضح و منطقي دارن.

اين چرخه كه در طول قرن ها هم چنان ادامه داره، هميشه هم موفق نبوده و هنوز هم معماها و سوالايي وجود داره كه هيچ جواب واضح و مشخصي واسش پيدا نمي شه. البته كسايي هم هستن كه معتقدن اين سوالا و معماها بي جوابن و هر چه از عمر بشر بگذره و علم و دانش پيشرفت كنه، باز هم لاينحل و بي پاسخ مي مونن.

در اينجا به چند نمونه از معماهاي حل نشده و سرگرم كننده كه هنوز براي پژوهشگران و دانشمندان ناشناخته ست، اشاره مي كنيم:

دست نوشته هاي ووينيچ

كتاب دست نوشته هاي ووينيچ ( Voynich manuscript ) كه در سال 1912 بدست آمده، كتابيه 240 صفحه اي كه به خطي عجيب و نامعلوم نگاشته شده كه در اون تصاويري رازآلود از گياهان و نمودارهاي عجيب و غريب ديده ميشه. اين كتاب كه لقب مرموزترين كتاب خطي دنيا رو به خودش اختصاص داده، نويسنده نامعلومي داره و تا حالا رمز گشايي نشده.

مثلث برمودا

برمودا يه گروه جزيره تحت حكمراني دولت بريتانيائه كه 138 جزيره داره و در اقيانوس اطلس شمالي قرار گرفته. مهم ترين رمز و راز اين مثلث برمي گرده به ناپديد شدن كشتي ها و هواپيماهايي كه تو اين محدوده در حال حركت بودن. نخستين گزارش ثبت شده از اين منطقه اشاره داره به گزارش كريستف كلمب كه گفته بود قطب نما تو اين محدوده جهت هاي عجيبي رو نشون مي داد.

تو همين دو دهه گذشته، دو ناپديدي در مثلث برمودا اتفاق افتاد؛ يكي در سال 2015 كه يه كشتي حمل بار با 33 نفر خدمه كه در طوفان گير افتاده بود؛ براي چند هفته ناپديد شد و بعد از چند هفته كشتي بدون هيچ اثري از خدمه پيدا شد، ديگري هم يه هواپيما با چهار مسافر، كه هنوز هيچ اثري ازشون پيدا نشده.

اين پديده هم تا حالا تو دنياي علم، ناشناخته و بي پاسخه.

مجسمه كريپتوس

اثر زيباي جيم سنبورن كه در محوطه آژانس اطلاعات مركزي در لانگلي، ويرجينيا قرار داره علاوه بر زيبايي، يه اثر معمايي حل نشده هم به شمار ميره. اين اثر شامل 1800 نويسه ( Character ) هست كه از دل يه رمان قديمي بيرون اومده و چهار پيغام رو تشكيل ميده. البته تقريبا كل اين معما حل شده ولي بخش سخت ماجرا يعني قسمت چهارم با 95 نويسه باقي مونده كه جزء سخت ترين كدهاي شناخته شده محسوب ميشه.

اين مجسمه يه چالش واقعي واسه اوناييه كه ادعاي رمز گشايي دارن.

صفحه فستوس

قطعا عجايب هفتگانه جهان بدون نام اين صفحه كامل نميشه، اين لوح كه متعلق به 1700 سال قبل از ميلاد مسيحه، توسط يه باستان شناس ايتاليايي به نام لويجي كشف شد. بررسي ها نشون ميده اين اثر حاوي 45 علامت مجزاست كه نگارشش به صورت ساعت گرد به سمت مركزه، ولي تا حالا هيچ كس نتونسته اين لوح رو رمز گشايي كنه.

با توجه به اين كه رمز نگاري عجيب و غريب اين لوح به هيچ يك از نوشته هاي اون دوره شباهت نداره، بعضيا اين اثر رو به تئوري فضانوردان باستاني ربط ميدن.

رمزهاي بيل سايفر

اين مجموعه در اصل سه متن رمز نگاري شده ست كه نقشه اي از يك گنجينه باستاني دفن شده در زير زمين رو نشون ميده، متن اول در مورد مكان گنجينه ست كه هيچ وقت رمز نگاري نشده، متن دوم كه حل شده، محتواي اين گنج رو نشون ميده كه شامل طلا، نقره و جواهراتي مانند الماسه، ارزش اين دفينه 43 ميليون دلارتخمين زده شده، رمز سوم هم در مورد اسم صاحبان گنج و نزديكاشونه.

از اونجا كه قسمت اصلي گنج يعني محل اون هنوز رمز گشايي و شناسايي نشده، بهتون پيشنهاد مي كنم، تا اونجا كه امكان داره  مهارتهاتون تو اتاق فرار رو افزايش بدين، شايد شما اوني باشين كه اين مجموعه با ارزش رو شناسايي مي كنه.

قطعا اسرار و معماهاي لاينحل دنيا به همين چند مورد ختم نميشه و سوالات و مسائل زيادي وجود داره كه نه تنها تا حالا هيچ پاسخي براش پيدا نشده؛ بلكه شايد سال هاي سال هم بدون جواب بمونن. بايد بپذيريم كه جهان پر از شگفتيه و هميشه رازهايي وجود دارن كه هيچ توضيح منطقي و درستي براشون وجود نداره. اين رازها مي تونن درمورد ارواح و بشقاب پرنده ها باشن تا قتل و ماجراي گم شدن افراد. بديهيه كه انسان هاي كنجكاو براي رسيدن به جواب سوالايي كه تو ذهنشون دارن، هيچ وقت دست از تلاش بر نمي دارن.

قطعا انكار توجيه مناسبي براي اين شرايط نيست و انسان جستجوگر و كنجكاو همواره در تلاشه تا با درگير شدن با اين اسرارهاي حل نشده، مغزش رو به چالش بكشه و تو اين مسير مثل يه كارآگاه ماهر به تجربه اي منحصر به فرد دست پيدا كنه.

براي رسيدن به چنين مرحله اي، مغز انسان مثل هر مهارت ديگه اي احتياج به تمرين و ممارست داره تا با تكرار و آزمون و خطا به سطح گسترده اي از توانايي ها دست پيدا كنه و بتونه بر هيجان ناشي از برخورد با معماهاي سخت فائق بياد. با زياد شدن اين مهارت فرد مي تونه با خونسردي و آرامش به محك زدن مهارت هاي كاراگاهيش بپردازه و لذتي وصف ناشدني از شرايط و وقايع رو نصيب خودش بكنه.

براي رسيدن به اين مرحله، واقعا لازمه كه افراد علاقمند در شرايط مشابه با معماهاي واقعي روبرو بشن، شرايطي مانند اتاق فرار تو مجموعه ي انيگما كه كاملا تداعي كننده معماها و پازل هاي واقعيه و يه چالش پر فراز و نشيب واسه مغز به شمار ميره. البته تو اين مجموعه معماي غيرقابل حل نداريم، چون طبق نظر كارشناسا در صورتي كه معما خيلي سخت يا غير قابل حل باشه، بازيكن رو دلسرد مي كنه كه اصلا خوشايند نيست. با اين وجود تعدادي از معماهاي مجموعه خيلي دشوارن كه لازمه بازيكنا با دقت و تيزبيني همه سرنخ هايي كه تو اتاق قرار داره رو دنبال كنن كه همين انگيزه اي ميشه واسه پيدا كردن راه حل و رسيدن به هدف نهايي.

در هر صورت حل كردن معما و قرار گرفتن تو شرايط رمزآلود ميتونه جذابيت هاي خاص خودشو داشته باشه كه واسه افراد كنجكاو هم يه سرگرمي فوق العادست و هم يه تمرين واسه مغز، از نظر علمي هم حل كردن پازل، جدول و... مغز رو فعال و شاداب نگه مي داره.

بودن تو محيط ها و فضاهاي معمايي كه شرايط واقعي رو براي مغز تداعي مي كنه مثل اتاق جنگ، به مراتب اثر بخشي بيشتري نسبت به بازيهايي مثل شطرنج و جدول داره و طراحان مجموعه انيگما با آگاهي از اين موضوع تلاش كردن هم در طراحي معماها و هم در طراحي سرنخ ها به نوعي مغز رو به چالش بكشن و همه عوامل رو جوري در كنار هم قرار بدن تا مغز بتونه رفته رفته مهارتهاشو بيشتر كنه و با فائق اومدن بر ترس در شرايط بحراني، تصميم هاي درست و منطقي بگيره. كنترل هيجان و قرار دادن مغز در شرايط تصميم گيري منطقي، مهارتيه كه تو اتاق هاي فرار مجموعه انيگما بهش توجه خاص شده و سعي كردن تا با قرار دادن بازيكنا در جريان بازي، به صورت ناخودآگاه اين شرايط رو كم كم ملموس و اجرايي كنن.

بنابراين اگه علاوه بر سرگرمي و هيجان به دنبال كسب مهارت و بالابردن تواناييهاي مغزتون هم هستين، يه سر به مجموعه اتاق فرار انيگما بزنين تا معناي واقعي لذت و هيجان رو درك كنين.

 

منبع: اتاق فرار انيگما

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ] [ ۰۷:۳۴:۲۱ ] [ انيگما ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی